lördag 16 juli 2011

Det är dags för Äventyr



Idén till Äventyr växte sakta fram då jag och min då femåriga dotter lekte med mina Dungeons & Dragons Miniatures med tillhörande golvplaner. Vi hade då sedan en tid infört regler i leken - vissa moment använde vi tärningar till. Efterhand skrev jag ned en råskiss över reglerna till vårt ”spel”. Min dotter kallade det för att spelleka, och ja - varför inte? Det beskriver ju ganska bra vad rollspel faktiskt är.

Fortfarande i denna version är det minimalt med regler. Äventyr är tänkt att vara en inkörsport till rollspelsvärlden. En god sådan har länge saknats, kanske delvis därför nyrekryteringen av rollspelare gått lite knackigt under senare år?

Jag försökte tänka efter hur det var då jag själv började spela rollspel och försökte anpassa reglerna efter det. Hur mycket regelstöd behövs egentligen? Inte mycket kom jag fram till. Jag hoppas jag har rätt och att Äventyr ska tilltala den tilltänkta målgruppen.

Här på bloggen kommer du att kunna följa arbetet med Äventyr. Jag kommer också att lägga upp resurser här, som rollformulär, golvplaner, kartor, m.m.

Mycket nöje!



4 kommentarer:

  1. Guld värt! Ett bra introduktionsrollspel har saknats! Håller tummar och tår för att det blir bra! Hur som helst ett klanderfritt initiativ!

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna med. Från första början gjorde jag detta spel för min dotter, men om någon annan finner glädje i det är det bara ett plus.

    SvaraRadera
  3. Omslaget påminner om DoD-boxen...

    SvaraRadera
  4. Fy f-n vad bra! Jag läste på rollspel.nu att detta var det bästa som hänt sedan Drakar och demoner och jag håller med!/ Tvåbarnspappan

    SvaraRadera