torsdag 4 augusti 2011

Ett visst mått av fantasivåld



Jag fick en kommentar angående framsidan till Äventyr: "Jag gillar idén, men varför har du med ett svärd på framsidan?" Jag har tidigare fått ett fåtal liknande funderingar av läsare och föräldrar som blivit oroliga på grund av vapnet och den döda draken.

Det är inget som jag reflekterat över tidigare. Jag ser inte Äventyr som ett grymt spel, inte heller ett våldsamt sådant. I stora delar av underhållningskulturen, också för barn, förekommer en viss mängd våld. Se bara på Turtles, Transformers, Star Wars osv som alla riktar sig till barn (i alla åldrar - stora som små). Jag har aldrig haft några bekymmersamma betänkligheter över detta. Våldet som förekommer i denna typ av underhållning är på en ganska harmlös nivå, och har anor långt tillbaka. Barn har också i långa tider lekt riddare, cowboys och indianer osv. Så att visa vapen i illustrationer och att det förekommer ett visst fiktivt våld i spelet är inget man bör uppröras över. Det är inte på något sätt detaljerat och utstuderat, utan väldigt enkelt och kort hållet.

Kort sagt, ingen ska vara rädd för att visa Äventyr för sina barn på grund av att det förekommer svärd i spelet. Jag kommer att tänka på en konversation mellan mig och min far då jag var sju, åtta år:

Jag: "Hitler måste ha lekt väldigt mycket krig då han var liten."
Pappa: "Han kanske aldrig fick leka det då han var barn."

4 kommentarer:

  1. Den stora skillnaden mellan ditt omslag och "vanligt" fantasivåld är dödligheten. Barn leker visserligen väldigt mycket "du är död", men barnkultur brukar vara fri från blod och stora sår i huvudet. Istället blir alla slagna medvetslösa eller dör i en explosion där man bara får se tuffa färger, eller genom att trilla ned i ett hål eller möjligtvis skjutas med energistråle som inte lämnar några synbara märken.

    Omslaget till Äventyr är faktiskt mer våldsamt än något spel jag har i min bokhylla (jfr ex vis Pathfinder). Däremot är jag övertygad om att barn i alla åldrar kan förstå skillnaden mellan låtsat våld och riktigt. Det är hos föräldrarna som problemen finns.

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om hur grymma bröderna Grimms berättelser är i original...

    SvaraRadera
  3. Olav/boningen: Det beror på hur våldet framställs tror jag. Jag ser inga problem med fantasivåld. Det är när det framställs som mer realistiskt som det kan bli otäckt för barn.

    Björn: Bröderna Grimm var riktigt grymma, men de skrev väl inga egna historier utan nedtecknade väl sådant de fick berättat för sig? Jag är inte heller helt säker på att deras sagor var ämnade för barn, man jag kan ha fel.

    SvaraRadera
  4. Jag kommer också att tänka på Pippi Långstrump. Jag vet en del föräldrar som är lite arg på tant Astrid för att hon inspirerat deras barn till olika rackartyg a´la Pippi. Jag tror dock att det är rätt enkelt att skylla på Astrid, så slipper man se sina egna tillkortakommanden som föräldrar. Typ.

    SvaraRadera