söndag 31 juli 2011

Nedladdning

Inom kort kommer det gå att ladda hem Äventyr från nätet. I samband med det kommer jag att publicera sagor till spelet. Målsättningen är en saga varannan vecka. Min dotter har en lång lista med önskemål på sagor och fler kort.Räkna med mycket Äventyr!

lördag 23 juli 2011

Första kritiken efter speltest inkommet

Äventyr verkar fungera bra. Mer kort har dock efterfrågats, och även kort för utrustning. Mer kort är på väg. Kort kommer kontinuerligt att publiceras för nedladdning.

Bilderna verkar hittills fungera för målgruppen.

Önskemål om tryckt version finns också. Jag ska se över möjligheterna att få det tryckt i fyrfärg till ett rimligt självkostnadspris. I annat fall får det i nödfall bli svartvitt.

fredag 22 juli 2011

Preliminärt omslag till Äventyr: Trolldom



Äventyrs grundregler är ute på korrektur och speltest. Arbetet med första supplementet Trolldom har tagit vid. Återigen handlar det om ett A5-häfte på 32 sidor med mängder av olika förtrollningskort, magiska föremål och mystiska platser, samt naturligtvis en saga att spela på temat trolldom.

onsdag 20 juli 2011

Förhandsversion

Nu finns en förhandsversion av Äventyr. Skriv ett mail till aventyr.rollspel@gmail.com om du vill speltesta, korrekturläsa eller bara är nyfiken. Kommentarer och åsikter tas tacksamt emot.

måndag 18 juli 2011

Minimalt med regler. Maximalt med kul.

Det första utkastet för ett spelkort till Äventyr. På spelkortet skriver spelarna ned all information som behövs för att spela.

Tänket vad gäller reglerna var att hålla det så enkelt som möjligt. Kapitlet om hur du skapar en spelfigur är på två sidor, och då finns där en stor bild. Det är beskrivet post för post efter spelkortet. Själva reglerna är på 6 sidor och utgörs till större delen av ett spelexempel. Resten av regelboken på 32 A5 sidor består av kapitel om sysslor, arter, kartor, spelhjälpmedel, utrustning och vapen, vänner och fiender, förtrollningskort, belöningskort, några mer eller mindre färdiga sagor du kan spela, samt ett kapitel med tips till Sagoberättaren. Alltsammans är hållet mycket kort med så lite text som möjligt. Det ska gå fort att komma igång.

För att börja spela
Det tar bara några minuter att komma igång. Du kan följa steg för steg guiden för att skriva ned din spelfigur, sedan är du nästan färdig att börja - det enda du behöver är några vänner (minst en), penna, papper och tärningar (minst en tiosidig).

Att göra handlingar
Det finns fyra egenskaper: Manöver, Kunskap, Trolldom, Upptäcka. Varje egenskap kommer till användning på olika sätt i spelet. Skicklighetsgraden varierar mellan 1 och 9. För att lyckas med en handling ska spelaren slå under eller lika med skicklighetsgraden.

Exempel: Tove vill att hennes spelfigur Smilla ska söka igenom ett tomt rum och se om hon kan hitta något där. Hon misstänker nämligen att där finns en hemlig dörr. På spelkortet står det att Smilla har 6 punkter på Upptäcka. Tove slår tärningen, och det blir 6. Hon hittar dörren. Skulle det inte ha funnits någon dörr där hade hon givetvis inte hittat något. Om hon misslyckats, och slagit 7 eller mer, skulle hon inte heller ha hittat något. Misslyckas man får man inte omedelbart försöka igen. Tove bestämmer att Smilla går till ett annat rum och letar.

Liv
Från början hade alla spelfigurer fyra liv. Naturligtvis skulle dessa symboliseras av hjärtan (min dotter påpekade att så var det i Lego Star Wars till X-box 360). Efterhand kom vi fram till att fem nog var bättre.

Vad gäller liv så kan spelfigurerna inte dö i Äventyr. får de slut liv, får de vara med igen i nästa saga (en saga är en kort berättelse, vanligtvis mellan 20 minuter och 1 timme). När liven tar slut är spelfiguren nämligen medvetslös men frisknar till igen då sagan är slut. Det är ju inte kul om spelfiguren dör i en saga.

Rustning
Fördelen med rustningar är att de ger extra skydd mot attacker. Innan du börjar stryka liv, stryker du nämligen rustningspoäng. Det gäller dock att se upp! En del vapen går rätt igenom rustningen och då stryker du liv direkt.

Slutligen
När jag sammanställde de regler jag och dottern kommit fram till under våra lekar med mina Dungeons & Dragons Miniatures (små plastfigurer som man spelar med på kartor) försökte jag medvetet stryka en del bitar. Dels för att de inte föll dottern i smaken, dels därför att de faktiskt inte behövdes. Jag försökte också minnas hur jag själv började min bana som rollspelare. För mig handlade det då (när jag var sju år) om att jaga monster och samla skatter. Utöver det hade jag en fascination för kartor och dessa användes flitigt då vi spelade. Resultatet blev också därefter.

söndag 17 juli 2011

Förhandstitt på Äventyr


Den första tjuvtitten på Äventyr. Spelet kommer att bestå av ett häfte på 32 A5-sidor (eventuellt fler). Av dessa sidor är endast en bråkdel regler. Merparten av materialet utgörs av spelhjälpmedel: utrustning, belöningskort, kartor, personer och tips till Sagoberättaren.
Förhoppningsvis kommer Äventyr senast i september, följt av supplement. Planerade utbyggnader är:

* Monster - Beskrivningar över monster i spelvärlden.

* Handelsboden - Utrustning för spelfigurerna.

* Kartboken -Kartor att använda till sagorna.

* Trollkonster - Förtrollningar och magiska föremål.

* Sagoberättarens hemliga bok - Fler tips och idéer, frivilliga regler och en mängd personer och platser samt fler belöningskort.

* Spelarnas bok - Sysslor och annat matnyttigt för spelarna.

Samtliga expansioner kommer att vara på 32 A5-sidor. Ett flertal av dem är redan påbörjade.

Dessutom kommer det regelbundet att läggas upp material till Äventyr på hemsidan.

lördag 16 juli 2011

Det är dags för Äventyr



Idén till Äventyr växte sakta fram då jag och min då femåriga dotter lekte med mina Dungeons & Dragons Miniatures med tillhörande golvplaner. Vi hade då sedan en tid infört regler i leken - vissa moment använde vi tärningar till. Efterhand skrev jag ned en råskiss över reglerna till vårt ”spel”. Min dotter kallade det för att spelleka, och ja - varför inte? Det beskriver ju ganska bra vad rollspel faktiskt är.

Fortfarande i denna version är det minimalt med regler. Äventyr är tänkt att vara en inkörsport till rollspelsvärlden. En god sådan har länge saknats, kanske delvis därför nyrekryteringen av rollspelare gått lite knackigt under senare år?

Jag försökte tänka efter hur det var då jag själv började spela rollspel och försökte anpassa reglerna efter det. Hur mycket regelstöd behövs egentligen? Inte mycket kom jag fram till. Jag hoppas jag har rätt och att Äventyr ska tilltala den tilltänkta målgruppen.

Här på bloggen kommer du att kunna följa arbetet med Äventyr. Jag kommer också att lägga upp resurser här, som rollformulär, golvplaner, kartor, m.m.

Mycket nöje!