måndag 27 augusti 2012

För och efter




"Det innehåller föredömligt lite regler, men däremot en mängd glatt sjaviga illustrationer av författaren." (Olav, Boningen) Så löd en av kommentarerna till den första gratisversionen av Äventyr, något jag kan skriva under på. Mina förmågor som illustratör är högst begränsade, de kan fungera, och jag är av den åsikten att hellre än bra.

När jag bestämde mig för att göra en "riktig" version av Äventyr var illustrationerna en av de saker jag ville ändra på. Jag kontaktade en bekant som är illustratör, men han hade inte tid. Däremot tipsade han mig om Richard Svensson. Och på den vägen var det.

Som en kul grej kommer här en liten före och efter, som ett exempel på hur bilderna har utvecklats.

Den första omslagsversionen, med den färgade flickan på den döda draken, misstolkades en hel del och var en del av genuskritiken mot Äventyr. Mina brister som tecknare medförde att många såg henne som en man. Och en del föräldrar vände sig mot blodet på svärdet och på draken. Tanken bakom bilden, som från början inte var tänkt som ett omslag till Äventyr utan som en teckning till en av min dotters och kompisar (en väninnas dotter) som haft det väldigt tufft ett tag. Det är hon som står på bilden och hon har besegrat en av drakarna som förstört hennes liv.

Jag censurerade denna när vi kopierade upp ett antal exemplar av Äventyr och photoshopade över blodet på draken och svärdet. Min dotter såg ogillande på det. "Var är blodet", undrade hon, "draken måste ju vara död!" Jag är av den åsikten att det inte är särskilt farligt med låtsasvåld för barn som fått lära sig gränser så jag hade aldrig reagerat över omslaget. Dessutom har jag själv varit barn, och arbetat med barn under några år, så jag vet vilka lekar som utspelas på skolgården. Därför tyckte jag inte att våldet i bilden var särskilt mycket att orda över. Men, samtidigt ville jag inte skrämma bort potentiella spelare och föräldrar, så jag gjorde något jag egentligen inte gillar. Jag censurerade mig själv och kompromissade.

Till pod-versionen ville jag alltså ha en snällare framsida, men som ändå förmedlade samma sak; att den lilla tjejen besegrat draken. Jag mailade med Richard om det och han kläckte idén med klubban, draken är således bara knockad. De flyende drakarna ville min dotter absolut ha med, så de fick också följa med.

Jag måste säga att jag är oerhört nöjd över resultatet!

2 kommentarer:

  1. Ja, den "efter" är riktigt, riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Till och min dotter tycker Richards omslag är snyggare, och det vill inte säga lite!

    SvaraRadera